|
|
MATLAMAT KURIKULUM
Matlamat Kurikulum Sains Sekolah Rendah ini ialah untuk menanam minat dan mengembangkan kreativiti murid melalui pengalaman dan penyiasatan bagi menguasai ilmu sains, kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir serta sikap saintifik dan nilai murni.
OBJEKTIF KURIKULUM
Kurikulum Standard Sains Sekolah Rendah Tahap 1 bertujuan:
1 Merangsang sifat ingin tahu murid dan mengembangkan minat tentang dunia di sekeliling mereka.
2 Menyediakan peluang untuk murid menguasai kemahiran proses sains dan kemahiran secara berfikir kritis dan kreatif.
3 Meningkatkan daya kreativiti murid.
4 Memberi kefahaman tentang fakta dan konsep sains.
5 Membolehkan murid mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran secara kritis, kreatif dan analitis bagi membuat
keputusan dan menyelesaikan masalah.
keputusan dan menyelesaikan masalah.
6 Menyemai sikap saintifik dan nilai murni dan seterusnya membolehkan murid mengamalkannya.
7 Menyedari keperluan menjaga alam sekitar.
BAND | PERNYATAAN STANDARD |
1 | Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi |
2 | Memahami perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi |
3 | Mempamerkan keupayaan mengetahui dan memahami perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi |
4 | Menggunakan pengetahuan asas sains dan teknologi bagi menjalankan tugasan |
5 | Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep sains |
6 | Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan harian |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
1 Tahu | B1 Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi | B1D1 Benda hidup dan benda bukan hidup B1D2 Bahagian tubuh manusia B1D3 Haiwan yang terdapat di sekeliling B1D4 Tumbuhan yang terdapat di sekeliling B1D5 Bahagian tubuh manusia yang berkaitan dengan deria | B1D1E1 Mengenal pasti benda hidup dan benda bukan hidup B1D2E1 Mengenal pasti bahagian tubuh manusia iaitu mata, telinga, hidung, mulut, lidah, tangan dan kaki B1D3E1 Mengenal pasti haiwan yang terdapat di sekeliling B1D4E1 Mengenal pasti tumbuhan yang terdapat di sekeliling B1D5E1 Mengenal pasti bahagian tubuh manusia yang berkaitan dengan deria penglihatan, bau, rasa, sentuh dan pendengaran |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
2 Tahu dan Faham | B2 Memahami perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi | B2D1 Ciri-ciri benda hidup B2D2 Fungsi bahagian tubuh manusia B2D3 Bahagian-bahagian tubuh haiwan B2D4 Bahagian-bahagian tumbuhan B2D5 Fungsi deria | B2D1E1 Mengenal pasti keperluan benda hidup untuk bernafas, bergerak, membesar dan membiak B2D2E1 Memperihalkan tentang fungsi bahagian-bahagian tubuh manusia B2D3E1 Mengenal pasti bahagian-bahagian tubuh haiwan iaitu mata, mulut, telinga, paruh, sayap, kaki, ekor, sirip, sisik, bulu, tanduk, sesungut dan cangkerang B2D4E1 Mengenal pasti bahagian-bahagian tumbuhan iaitu pucuk, daun, bunga, buah, dahan, batang dan akar B2D5E1 Menggunakan deria penglihatan untuk mengenal pasti warna, bentuk asas dan saiz objek B2D5E2 Menggunakan deria bau untuk mengenal pasti benda-benda yang berbau dan tidak berbau B2D5E3 Menggunakan deria rasa untuk mengenal pasti rasa bahan makanan B2D5E4 Menggunakan deria sentuh untuk mengenal pasti ciri dan keadaan bahan B2D5E5 Menggunakan deria pendengaran untuk mengenal pasti pelbagai bunyi |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
3 Tahu, Faham dan Boleh Buat | B3 Mempamerkan keupayaan mengetahui dan memahami perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi | B3D1 Memperihalkan kepentingan bahagian tubuh manusia B3D2 Mengenal ciri-ciri bahagian tubuh haiwan B3D3 Mengenal ciri-ciri bahagian tumbuhan B3D4 Menggunakan fungsi deria untuk memahami perkara asas dalam sains dan teknologi B3D5 Mengenal bentuk asas bongkah | B3D1E1 Menerangkan kepentingan bahagian tubuh manusia B3D2E1 Membanding dan membeza bahagian tubuh satu haiwan dengan haiwan yang lain B3D2E2 Mengajuk bunyi haiwan B3D2E3 Menunjukkan cara pelbagai haiwan bergerak B3D3E1 Membanding dan membeza bahagian satu tumbuhan dengan tumbuhan yang lain B3D4E1 Menggunakan deria penglihatan untuk menaakul kepentingan warna, bentuk dan saiz dalam kehidupan B3D4E2 Menggunakan deria bau untuk menaakul kepentingan bau dalam kehidupan B3D4E3 Menggunakan deria rasa untuk menaakul kepentingan rasa bahan makanan B3D4E4 Menggunakan deria sentuh untuk menaakul kepentingan ciri dan keadaan bahan dalam kehidupan B3D4E5 Menggunakan deria pendengaran untuk menaakul kepentingan bunyi dalam kehidupan B3D5E1 Mengenalpasti bentuk asas bongkah |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
4 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab | B4 Menggunakan pengetahuan asas sains dan teknologi bagi menjalankan tugasan | B4D1 Menggunakan pengetahuan asas berkaitan bentuk asas bongkah dalam menjalankan tugasan B4D2 Menggunakan pengetahuan asas berkaitan haiwan dalam menjalankan tugasan B4D3 Menggunakan pengetahuan asas berkaitan tumbuhan dalam menjalankan tugasan B4D4 Menggunakan pengetahuan asas berkaitan deria dalam menjalankan tugasan B4D5 Menggunakan pengetahuan asas sains dalam memahami konsep timbul dan tenggelam | B4D1E1 Menggabung bentuk asas bongkah yang mempunyai ciri yang sama atau yang berbeza B4D2E1 Mengitlak bahawa ada haiwan yang mempunyai ciri yang sama dan berbeza B4D3E1 Mengitlak bahawa ada tumbuhan yang mempunyai ciri yang sama dan berbeza B4D4E1 Mengelaskan objek mengikut warna, bentuk dan saiz B4D4E2 Mengelaskan benda-benda yang berbau dan tidak berbau B4D4E3 Mengelaskan pelbagai bahan makanan berdasarkan rasa B4D4E4 Mengelaskan bahan berdasarkan ciri fizikal bahan B4D4E5 Mengelaskan bunyi berdasarkan ciri tertentu B4D5E1 Mengenal pasti objek yang timbul dan objek yang tenggelam |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
5 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji | B5 Mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep sains | B5D1 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan benda hidup dan benda bukan hidup B5D2 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan bahagian dan fungsi tubuh manusia B5D3 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan haiwan dan bahagian tubuh haiwan B5D4 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan tumbuhan dan bahagian tumbuhan B5D5 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan fungsi deria B5D6 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan tenggelam dan timbul B5D7 Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan reka bentuk | B5D1E1 Memperihalkan tentang ciri benda hidup dan benda bukan hidup B5D2E1 Memperihalkan tentang bahagian dan fungsi tubuh manusia B5D3E1 Memperihalkan tentang haiwan dan bahagian tubuh haiwan B5D4E1 Memperihalkan tentang tumbuhan dan bahagian tumbuhan B5D5E1 Memperihalkan tentang kepentingan warna, pelbagai bentuk, saiz, bau, rasa, ciri bahan dan bunyi dalam kehidupan B5D6E1 Memperihalkan mengenai pengubahsuaian objek yang tenggelam supaya timbul dan objek yang timbul supaya tenggelam B5D7E1 Memperihalkan mengenai kepentingan kepelbagaian bentuk bongkah |
BAND | PERNYATAAN STANDARD | DESKRIPTOR | EVIDENS |
6 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali | B6 Mengaplikasikan konsep sains untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan harian | B6D1 Menggunakan konsep sains untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian | B6D1E1 Menghargai bahagian tubuh badan serta menghormati dan menerima keadaan diri seseorang B6D1E2 Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan B6D1E3 Menghargai pelbagai tumbuhan dan berupaya menerangkan kesannya di muka bumi B6D1E4 Mencipta produk daripada bahagian-bahagian tumbuhan dan menceritakan tentang hasil ciptaan produk B6D1E5 Menghargai organ deria dan memerihalkan kepentingan menjaga keselamatan diri termasuk organ deria B6D1E6 Mereka bentuk objek atau struktur menggunakan bentuk asas dan bentuk asas bongkah secara inovatif dan menerangkan objek atau struktur yang dibina |