AHLAN WASAHLAN

SELAMAT DATANG KE BLOGKU INI.

JOM BELAJAR..


MENGENALI WARNA

MENGENALI WARNA

STANDARD PRESTASI KSSR TAHUN 1

­­­­
jata,grafik7

DOKUMEN STANDARD PRESTASI
DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI
TAHUN 1

















                                                                                                          
­­­­





STANDARD PRESTASI
MATEMATIK TAHUN 1

 










MATLAMAT KURIKULUM

Matlamat Kurikulum Sains Sekolah Rendah ini ialah untuk menanam minat dan mengembangkan kreativiti murid melalui pengalaman dan penyiasatan bagi menguasai ilmu sains, kemahiran saintifik dan kemahiran berfikir serta  sikap saintifik dan nilai murni.



OBJEKTIF KURIKULUM


Kurikulum Standard Sains Sekolah Rendah Tahap 1  bertujuan:

      1   Merangsang sifat  ingin tahu murid dan mengembangkan minat  tentang  dunia di sekeliling mereka.
      2   Menyediakan peluang untuk murid menguasai  kemahiran proses sains dan kemahiran secara berfikir kritis dan kreatif.
      3   Meningkatkan daya kreativiti murid.
      4   Memberi kefahaman tentang fakta dan konsep sains.
      5   Membolehkan murid mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran secara kritis, kreatif dan analitis bagi membuat     
           keputusan dan menyelesaikan masalah.
      6   Menyemai sikap saintifik dan nilai murni dan seterusnya membolehkan murid mengamalkannya.
      7   Menyedari keperluan menjaga alam sekitar.






BAND
PERNYATAAN STANDARD

1

Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi

2

Memahami perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi

3

Mempamerkan keupayaan mengetahui dan memahami  perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi

4

Menggunakan pengetahuan asas sains dan teknologi bagi menjalankan tugasan

5

Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep sains

6

Mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan harian




BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

1

Tahu




B1
Mengetahui perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi


B1D1
Benda hidup dan benda bukan hidup



B1D2
Bahagian tubuh manusia




B1D3
Haiwan yang terdapat di sekeliling



B1D4
Tumbuhan yang terdapat di sekeliling



B1D5
Bahagian tubuh manusia yang berkaitan dengan deria






B1D1E1
Mengenal pasti benda hidup dan benda bukan hidup


B1D2E1
Mengenal pasti bahagian tubuh manusia iaitu mata, telinga, hidung, mulut, lidah,  tangan dan kaki


B1D3E1
Mengenal pasti haiwan yang terdapat di sekeliling


B1D4E1
Mengenal pasti tumbuhan yang terdapat di sekeliling


B1D5E1
Mengenal pasti bahagian tubuh manusia yang berkaitan dengan deria penglihatan, bau, rasa, sentuh dan pendengaran







BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

2

Tahu dan Faham





B2
Memahami perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi

B2D1
Ciri-ciri benda hidup



B2D2
Fungsi bahagian tubuh manusia



B2D3
Bahagian-bahagian tubuh haiwan





B2D4
Bahagian-bahagian tumbuhan




B2D5
Fungsi  deria






















B2D1E1
Mengenal pasti keperluan benda hidup untuk bernafas, bergerak, membesar dan membiak


B2D2E1
Memperihalkan tentang fungsi bahagian-bahagian tubuh manusia


B2D3E1
Mengenal pasti bahagian-bahagian tubuh haiwan iaitu mata, mulut, telinga, paruh, sayap, kaki, ekor, sirip, sisik, bulu, tanduk, sesungut dan cangkerang


B2D4E1
Mengenal pasti bahagian-bahagian tumbuhan iaitu pucuk, daun, bunga, buah, dahan, batang dan akar


B2D5E1
Menggunakan deria penglihatan untuk mengenal pasti warna, bentuk asas dan saiz objek

B2D5E2
Menggunakan deria bau untuk mengenal pasti benda-benda yang berbau dan tidak berbau




B2D5E3
Menggunakan deria rasa untuk mengenal pasti rasa bahan makanan

B2D5E4
Menggunakan deria sentuh untuk mengenal pasti  ciri dan keadaan bahan

B2D5E5
Menggunakan deria pendengaran untuk mengenal pasti pelbagai bunyi

                          









BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

3

Tahu, Faham dan Boleh Buat








B3
Mempamerkan keupayaan mengetahui dan memahami  perkara-perkara asas dalam sains dan teknologi


B3D1
Memperihalkan kepentingan bahagian tubuh manusia


B3D2
Mengenal ciri-ciri  bahagian tubuh haiwan









B3D3
Mengenal ciri-ciri bahagian tumbuhan



B3D4
Menggunakan fungsi deria untuk memahami perkara asas dalam sains dan teknologi





















B3D5
Mengenal bentuk asas bongkah




B3D1E1
Menerangkan kepentingan bahagian tubuh manusia


B3D2E1
Membanding dan membeza bahagian tubuh satu haiwan dengan haiwan yang lain

B3D2E2
Mengajuk bunyi haiwan

B3D2E3
Menunjukkan cara pelbagai haiwan bergerak


B3D3E1
Membanding dan membeza bahagian satu tumbuhan dengan tumbuhan yang lain


B3D4E1
Menggunakan deria penglihatan untuk menaakul kepentingan warna, bentuk dan saiz dalam kehidupan

B3D4E2
Menggunakan deria bau untuk menaakul kepentingan bau dalam kehidupan

B3D4E3
Menggunakan deria rasa untuk menaakul kepentingan rasa bahan makanan


B3D4E4
Menggunakan deria sentuh untuk menaakul kepentingan ciri dan keadaan bahan  dalam kehidupan

B3D4E5
Menggunakan deria pendengaran untuk menaakul kepentingan bunyi dalam kehidupan


B3D5E1
Mengenalpasti bentuk asas bongkah






BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

4

Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab




B4
Menggunakan pengetahuan asas sains dan teknologi bagi
menjalankan tugasan


B4D1
Menggunakan pengetahuan asas berkaitan bentuk asas bongkah dalam menjalankan tugasan


B4D2
Menggunakan pengetahuan asas berkaitan haiwan dalam menjalankan tugasan


B4D3
Menggunakan pengetahuan asas berkaitan tumbuhan dalam menjalankan tugasan


B4D4
Menggunakan pengetahuan asas berkaitan deria dalam menjalankan tugasan
















B4D5
Menggunakan pengetahuan asas sains dalam memahami konsep timbul dan tenggelam










B4D1E1
Menggabung bentuk asas bongkah yang mempunyai ciri yang sama atau yang berbeza


B4D2E1
Mengitlak bahawa ada haiwan yang mempunyai ciri yang sama dan berbeza



B4D3E1
Mengitlak bahawa ada tumbuhan yang mempunyai ciri yang sama dan berbeza



B4D4E1
Mengelaskan objek mengikut warna, bentuk dan saiz

B4D4E2
Mengelaskan benda-benda yang berbau dan tidak berbau

B4D4E3
Mengelaskan pelbagai bahan makanan berdasarkan rasa

B4D4E4
Mengelaskan bahan berdasarkan  ciri fizikal bahan

B4D4E5
Mengelaskan bunyi berdasarkan ciri tertentu



B4D5E1
Mengenal pasti objek yang timbul dan objek yang tenggelam









BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS

5

Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji



B5
Mengaplikasi pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep sains


           
B5D1
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan benda hidup dan benda bukan hidup


B5D2
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan bahagian dan fungsi tubuh manusia


B5D3
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan haiwan dan bahagian tubuh haiwan


B5D4
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan tumbuhan dan bahagian tumbuhan


B5D5
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan fungsi deria


B5D6
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan tenggelam dan timbul



B5D7
Menggunakan pengetahuan dan kemahiran saintifik untuk membentuk konsep berkaitan reka bentuk

B5D1E1
Memperihalkan tentang ciri benda hidup dan benda bukan hidup




B5D2E1
Memperihalkan tentang bahagian dan fungsi tubuh manusia



B5D3E1
Memperihalkan tentang haiwan dan bahagian tubuh haiwan




B5D4E1
Memperihalkan tentang tumbuhan dan bahagian tumbuhan




B5D5E1
Memperihalkan tentang kepentingan warna, pelbagai bentuk, saiz,  bau, rasa, ciri bahan dan bunyi dalam kehidupan


B5D6E1
Memperihalkan mengenai pengubahsuaian objek yang tenggelam supaya timbul dan objek yang timbul supaya tenggelam




B5D7E1
Memperihalkan mengenai kepentingan kepelbagaian bentuk bongkah






BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS



6

Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali



B6
Mengaplikasikan konsep sains untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan harian


B6D1
Menggunakan konsep sains untuk menyelesaikan masalah dalam kehidupan seharian


























B6D1E1
Menghargai bahagian tubuh badan serta menghormati dan menerima keadaan diri seseorang

B6D1E2
Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan

B6D1E3
Menghargai pelbagai tumbuhan dan berupaya menerangkan kesannya di muka bumi

B6D1E4
Mencipta produk daripada bahagian-bahagian tumbuhan dan menceritakan tentang hasil ciptaan produk

B6D1E5
Menghargai organ deria dan memerihalkan kepentingan menjaga keselamatan diri termasuk organ deria

B6D1E6
Mereka bentuk objek atau struktur menggunakan  bentuk asas dan bentuk asas bongkah secara inovatif dan menerangkan objek atau struktur yang dibina














VIDEO